این عکس‌ها از جهتی ممکن است فقط سرگرم‌کننده به نظر برسند، اما از زاویه دید دیگری هم می‌توان به آنها نگاه کرد، این عکس‌های نمایانگر دهه‌ها تلاش و نوآوری و صرف انرژی از سوی صاحبان صنایع، دولت‌ها و دانشمندان برای ارتقای سطح علمی بشر هستند. در عین حال تصور اینکه در سال‌های دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی در قرن بیستم، در شرایطی که ممالک جهان سومی در فقر و جهالت سر می‌کردند، چنان تلاش‌ها و پیشرفت‌هایی انجام می‌شد، شخصا برای من جالب بود.


۱- جیمز واتسون، زیست‌شناسی و دانشمند ژنتیک پیشگام، در حال بررسی مدل DNA در سال

۲- ادوین پاول هابل (۱۸۸۹ تا ۱۹۵۳) در میسوری به دنیا آمد، از میان کشفیات او می‌توان به قانون هابل اشاره کرد که بر اساس آن هر چه کهکشانی از ما دورتر باشد، سرعت دور شدنش از ما بیشتر است. ادعای او مبنی بر انبساط دنیا با سرعت رو به فزونی، در بنا نهادن تئوری «انفجار بزرگ» به ما کمک کرد. در این عکس سیاه و سفید، او را در حال کار با یک تلسکوپ ۱۰۰ اینچی‌ای در کالیفرنیا می‌بینیم.




ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 29 تير 1394 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |

لازم نیست برای پیدا کردن سوژه های جالب، به دوردستها سفر کنید. وقتی صحبت از عکاسی است، ماجرا از نردیکی خانه آغاز می شود. برای بسیار از افراد، عکاسی به منزله دور شدن از خانه و ثبت لحظه ها در سفر است.

عکاسی در سفر کار بسیار لذتبخشی است و بعضی وقت ها هم قصد اصلی از سفر، عکاسی است. بعضی وقتها ممکن است فکر کنیم که بهترین عکس ها، عکس هایی هستند که در سفر و دور از خانه گرفته می شوند. اما اگر بخواهیم درست به این قضیه نگاه کنیم، متوجه می شویم که مکانها و موضوعات جالب برای عکاسی در همه جا وجود دارند. برای دیدن شگفتی های دنیا، لازم نیست به جاهای دور سفر کنیم.

مطمئن باشید که در نزدیکی محل زندگیتان هم موضوع جالب برای عکاسی وجود دارد، تنها کاری که لازم است بکنید این است که آن را پیدا کنید.

عکاسی کردن در نزدیکی محل زندگی، مزیت های زیادی دارد. فقط اگر کمی حوصله و دقت به خرج دهید، از موضوعاتی که در اطرافتان برای عکاسی پیدا می کنید تعجب خواهید کرد. سعی در مشاهده اطراف خود با نگاهی دیگر، تجربه بسیار جالبی است و راه بسیار مفیدی برای خوب دیدن و تمرین عکاسی است.

به عنوان مثال، در مقاله ای با عنوان «مکانهای جالبی که در چند قدمی شما هستند» که دو سال پیش در سایت Tutsplus نوشته شده بود، یکی از خوانندگان در نظرات خود نوشته بود که «با وجود یک کودک ۴ ماهه در خانه، مکانهای جالب نزدیک خانه را خیلی دیر پیدا کردم. خیلی جالب است که بعضی از بهترین تجربه های من در عکاسی طی چند ماه اخیر، در حالی روی داده است که مجبور به ماندن در خانه بودم».



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 21 تير 1394 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |

من تحقیقات اندکی در مورد هِنری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson) (پدر عکاسی خیابانی) انجام داده‌ام. اگر چه رویکرد فعلی من در عکاسی خیابانی شباهت بیشتری به بروس گیلدن (Bruce Gilden) دارد تا برسون، ولی بسیاری از آثار قبلی من تحت تاثیر برسون بوده است و هنوز عمیقاً به فلسفه‌ی عکاسی او احترام می‌گذارم. امیدوارم از مطالعه‌ی این موارد لذت ببرید، معتقدم می‌توانید عکاسی خیابانی را از برسون بیاموزید. بخوانید تا بیشتر بیاموزید و الهام بگیرید. 

۱- تمرکز بر هندسه:

اگر به اثر برسون نگاه کنید، وی هندسه را در تصاویرش به‌طور شاعرانه به‌کار برده است. ترکیب جادویی از خطوط افقی و عمودی و مورب و منحنی‌ها و سایه‌ها که مربع‌ها و مثلث‌ها و دایره‌های نامریی را یکی می‌کنند. او هم‌چنین به قاب (frame) توجه خاصی دارد.

او جهان را صرفاً این‌گونه ندید و به اشکال و هندسه‌ی به‌طور طبیعی یافت‌شده نگاه می‎کرد. آزادانه فکر کنید و محیط پیرامون خود را به عناصر صوری (formal) اختصاص دهید. به خطوط نگاه کنید، ممکن است منجر به سوژه‌ها و چارگوشی شود که تصویرتان را قاب کند. با تصاویرتان شاعرانه شوید و با بازیگران جذاب و صحنه‌ی در حال عکاسی یکی شوید.

۲- صبر:

زمانی‌که هنری کارتیه برسون تمایل به صحبت درباره‌ی «لحظه‌ی قطعی» (The Decisive Moment) داشت، در برخی مواقع می‌گفت این امر ممکن است خودبه‌خود باشد اما در موقعیت‌های دیگر می‌بایست صبور و منتظر آن باشد. بدون در نظرگرفتن روشمندی او در زمانِ بیرون‌رفتن برای عکاسی، فقط تصاویری از خودش را نگه می‌داشت که



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 15 تير 1394 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |

«هنری کارتیه برسون» یکی از مشهورترین عکاسان تاریخ است. وی که از بنیان گذاران آژانس عکس مگنوم نیز به شمار می آید، شهرتش را علاوه بر عکس هایش از وقایع مهم تاریخ، مدیون ثبت روح زندگی در قرن بسیتم است. عکاسی مستند و خبری امروز مدیون کارتیه برسون است. در این یادداشت قصد داریم با دیدن عکس‌های برسون و آوردن گفته‌های او درباره عکاسی، درس‌هایی از وی بیاموزیم.

درس اول: به واقعه نزدیک باشید

۱۹۵۷، واشنگتن، ایالت متحده، تظاهرات در دفاع از حقوق بشر

هنری کارتیه برسون ، همیشه و در همه وقایع مهم تاریخی، خود را سریعاً به مرکز حادثه می‌رساند و عکاسی می‌کرد. کنجکاوی، یکی از مفاهیمی بود که می‌شد در مورد برسون بکاربرد. روش کار برسون به ما می‌آموزد که از انفعال و رکود بپرهیزیم و همیشه به دنبال ارضای حس کنجکاوی خود باشیم.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 7 تير 1394 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |

 

کمپوزيسيون يا همچينی زبانى ديدارى است كه در همه ی عرصه هاى هنر از نقاشى، معمارى و موسيقى تا سينما و عكاسى نقش مهمى داشته و دارد. زبان كمپوزيسيون در عکس به نظمى اشاره مى كند كه با آن عناصر عكس را كنار هم مى چينيم. اين نظم بيان كننده ی معناى تصوير ماست. اگر اين بيان زيبا و گويا باشد عكس ما هم مى تواند با بيننده چنين رابطه اى برقرار كند.

 کمپوزيسيون يا همچينی زبانى ديدارى است كه در همه ی عرصه هاى هنر از نقاشى، معمارى و موسيقى تا سينما و عكاسى نقش مهمى داشته و دارد. زبان كمپوزيسيون در عکس به نظمى اشاره مى كند كه با آن عناصر عكس را كنار هم مى چينيم. اين نظم بيان كننده ی معناى تصوير ماست. اگر اين بيان زيبا و گويا باشد عكس ما هم مى تواند با بيننده چنين رابطه اى برقرار كند.

رابطه ی بين اجزای عکس، کمپوزيسيون عکس را می سازد. اين رابطه بايد چنان باشد که در عين گيرائى منظور ما را از گرفتن عکس به روشنی بيان کند. رعايت چند نكته به ما در ايجاد كمپوزيسيون زيبا و گويا كمک مى كند. اين نكات به تمرين احتياج دارند تا عادت ذهن شوند.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 1 تير 1394 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.