مرجع تخصصی عکاسی حرفه ای
عکاسی طبیعت ، معماری، خبری
شعاعهای موازی نور هنگام عبور از یک روزنه کوچک، از همدیگر دور میشوند و با یکدیگر تداخل میکنند. هر چقدر اندازه روزنه در قیاس با طول موج نور کوچکتر شود، این پدیده شدیدتر میشود. اما به هرحال باید دانست که در روزنههای بزرگ نیز پراش نور وجود دارد اما عملا قابل اغماض است.
و بعلت تداخل امواج نور، برخی از این شعاعها همدیگر را خنثی میکنند و برخی به هم اضافه میشوند. این پدیده باعث ایجاد الگویی به شکل زیر میشود:
در مورد دیافراگمهای دایرهای الگوی دو بعدی حاصله، Airy Disk نامیده میشود که این اصطلاح از نام George Airy گرفته شده است.
قطر این دیسک (یا دقیقتر، قطر اولین دایره سیاهرنگ آن)، به عنوان معیاری جهت تعیین دقت حداکثر یک سیستم اپتیکال استفاده میشود.اندازه این Airy Disk فقط به دو فاکتور بستگی دارد: اندازه روزنه و طول موج نور وقتی اندازه این airy disk به circle of confusion فیلم یا سنسور نزدیک شود، میتواند عاملی برای کاهش دقت تصویر شود.
diffraction در عکاسیدر تصویر فوق دقت کنید. با کاهش اندازه دیافراگم تا f16 دقت و شارپنس افزایش می یابد. همانگونه که انتظار داریم، این مساله بعلت وجود اعوجاج در دیافراگمهای باز این لنز است. اما از f22 بتدریج شارپنس کمتر میشود و این مساله در دیافراگم های f32 و f45 بسیار قابل ملاحظه میگردد
.
جدول فوق دیافراگمی را نشان میدهد که میتواند در تهیه تصاویر شارپ ایجاد محدودیت نماید. با دقت در این جدول مشخص میگردد که حداقل دیافراگم برای فرمتهای مختلف متفاوت است. همچنین دقت کنید که این جدول برای تهیه چاپهای با اندازه ۸ در۱۰ اینچ ( ۲۰ در ۲۵ سانتی متر) مناسب است. هر دو این فاکتورها (یعنی فرمت مورد استفاده و نیز اندازه چاپ) در بطن تعریف Circle of confusion قرار دارد. چند نکته کاربردیبرای تهیه عکسهای شارپ در اندازه ۲۰ در ۲۵ سانتی متر با دوربینهای با اندازه سنسور APS-C (دوربینهایی نظیر Canon 350D ، Canon 30D ، Nikon D70 ، NikonD50 و …) حداقل دیافراگم مناسب f16 است. اگر چاره ای نداشتید، f22 هم قابل قبول است. این دو مقدار در دوربینهای فول فریم Canon 1Ds وCanon5D برابر با f22 و f32 است.اگر نیاز به دیافراگمهای کوچکتر دارید، بازهم میتوانید از F های بزرگتر استفاده کنید، بشرط آنکه اندازه چاپ خود را کاهش دهید. با توجه به جدول مشخص میشود که چرا در دوربینهای دیجیتال compact معمولا دیافراگمهای خیلی کوچک تعبیه نمیشود. در این دوربینها مشکل پراش نور از f4 یا f5 شروع میشود. پراش نور منحصر به دوربینهای دیجیتال نیست. دوربینهای فیلمی نیز بر طبق اندازه فریمشان طبق جدول فوق، دارای حداقل دیافراگم محدود کننده هستند. جدول فوق فقط مشخص میکند که در چه دیافراگمی پراش نور باعث شروع کاهش شارپنس میگردد. اما اینکه دیافراگم ایدهآل یک لنز چه مقدار است، بستگی به نوع لنز دارد. کوچک کردن دیافراگم، ابتدا شارپنس را افزایش میدهد، اما با شروع پراش نور مجددا شارپنس افت میکند. سوال: حداکثر شارپنس لنزهای مختلف با دوربینهای فرمت APS-C در چه دیافراگمی است؟ پاسخ: بستگی به لنز دارد. در لنزهای معمولی با فوکوس در حداقل فاصله ممکن (که دراینحالت اعوجاج بیشتر است)، f16 شارپترین تصاویر را تولید میکند. همین لنزها با فوکوس در بی نهایت، دیافراگم اپتیمم آنها f11 خواهد بود، و f8 و f16 آنها نتیجه کم و بیش مشابهی دارند. درلنزهای گرانقیمت که حداقل اعوجاج را دارند، حداکثر شارپنس آنها در دیافراگم f5.6 است. دراین لنزها دیافراگمهای f4 تا f11 خوب است. f22 ودیافراگمهای کوچکتر نباید استفاده شود. اگر با یک سیستم(دوربین و لنز) به دیافراگم محدود کننده نزدیک شویم و یا حتی از آن عبور کنیم، مهم است بدانیم که پراش نور تنها یکی از عوامل کاهش دهنده شارپنس تصویر است. اشکال در فوکوس، حرکت دوربین، لنزهای با کیفیت کم و .. همگی در کاهش شارپنس کلی دخالت دارند و پراش تنها جزئی از این مجموعه است. منبع مطالب : http://didenama.com نظرات شما عزیزان: یک شنبه 3 ارديبهشت 1397برچسب:"سیستم"اپتیکال"شارپنس"اعوجاج"اپتیمم", :: 9:0 :: نويسنده : حمید حسینی
آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پیوندهای روزانه پيوندها نويسندگان |
||
|