انعکاس در عکاسی

انعکاس پرتره صورت انسان یا اشیاء بر روی کره‌های براق طوری تغییر فرم خواهد داد که به یک کاریکاتور فکاهی شباهت پیدا خواهد کرد دقت کنید در چنین وضعیتی سوژه مناسب انتخاب کنید، انعکاس فرم‌های ساختمانی بر روی سطح آب یا بر روی شیشه‌های ساختمان دیگر مانند موج شن‌های کویر مخصوصاً اگر به کنتراست و تضاد رنگ نیز در تصویر دقت کنید سوژه‌های مناسبی هستند.

 

نِت کردن باید روی سوژه منعکس شده انجام شود مگر اینکه در خلق یک فرم دلیل خاصی برای واضح کردن سطح شفاف داشته باشید مانند قطرات چرب و یا آب روی سطح لاک ماشین که قطرات واضح و سوژه منعکس در قطرات محو شوند. اگر تشخیص اینکه کدامیک از دو نوع فوق جذاب‌تر است مشکل است می‌توانید هر دو را امتحان کنید و تجربه کنید که چه سوژه‌هائی واضح باشند جذاب می‌شوند و چه سوژه‌هائی محو شوند بهتر است.

انعکاس‌های قرینه که هم سوژه و هم انعکاس آن در تصویر دیده می‌شود هر چه سطح شفاف صاف‌تر و بدون شکست و موج باشد قرینه‌ها بهم شبیه‌تر و نزدیک‌تر خواهند شد و اگر سطح شفاف ناصاف و موج‌دار و مشجر باشد سوژه نامفهوم‌تر خواهد شد بهتر است در نوع دوم سوژه‌هائی را انتخاب کنید که بجای فرم، بیشتر لکه‌های رنگ و یا کنتراست باشند چون فرم آنها دیده نخواهد شد.

 

بعضی مواقع قرار دادن یک شیی‌ء یا سوژه‌ی کوچکی روی سطح شفاف، که با سوژه اصلی رابطه زیباتر و فرم داشته باشد و هر دو واضح شوند می‌تواند فرم و تصویر جدیدی بدست بیاید.

 

بعد از یک باران مفصل اگر در شهر حرکت کنید چه در سطح خیابان و آسفالت و چه روی ماشین‌ها و سوژه‌های براق مانند فلزات طلائی مسی یا برنزهای همراه قطرات و انعکاسات سوژه‌های مختلف تصاویر جالبی در انتظار شماست. برای اینکه از منعکس شدن تصویر خودتان در عکس جلوگیری کنید باید بیشتر با لنزهای تله کار کنید یا در زاویه‌ای بایستید که تصویر شما در روی سطح شفاف دیده نشود.

در شیشه‌هائی که بعضی از اشیاء در پشت آنها قرار گرفته مانند ویترین بوتیک‌ها و مغازه‌ها دکور رستورانها و غیره اگر ابر، خورشید و آسمان یا سوژه‌ی جذاب دیگری منعکس شده باشد معمولاً در کادر بسته و کلوزآپ سوژه‌های پشت شیشه قطرات خود شیشه و سوژه‌های منعکس در آن حتماً سوژه‌های جالبی برای خلاقیت جلوه‌های ویژه بوجود می‌آیند.

 

در دوربین‌هائی که اتومات فوکوس می‌کنند بهتر است آن را از اتومات خارج کنید و خودتان در مورد سطح مورد نظر تصمیم بگیرید و گرنه دوربین احتمالاً فقط سطح شفاف را واضح خواهد کرد. 

شاید در قدیم و عکاسی‌های کلاسیک در جلوه‌های ویژه کادربندی مشخص و فرم‌های استانداردی وجود داشته ولی امروزه ذهنی‌ترین و عینی‌ترین جلوه‌های ویژه انعکاس حرف خود را می‌زند و لازم نیست دست و بال خود را بیخود و بی‌جهت ببندید و فکر کنید فقط باید فرم خاصی را عکاسی کنید. بخاطر داشته باشید پرسپکتیو غیر واقعی، کش‌دادن تمام یا قسمتی از سطح شفاف یا سوژه‌ها تغییر دادن فرم و فضای تصویری باید هدف شما باشد و هیچ دلیلی ندارد به دنبال واقعیت متفاوتی بگردید.

 

اگر مساحت سطح شفاف کفاف کادربندی شما را نمی‌دهد فوراً یک دیوار و ایوان بلندتر یا سکو و محل مرتفع‌تری پیدا کنید که به مساحت بزرگتری از انعکاس دست پیدا کنید.

 

سایه‌ای وسیع در غروب همراه بخش روشنی از آسمان و خورشید سوژه‌ی جالبی است. انعکاس همان فضا بر روی سطح یک فنجان با قسمتی از خود فنجان در اطراف آن تصویری ذهنی و بسیار دیدنی برای عکاسی است. انتخاب لنز و زاویه‌ی دوربین نسبت به اشیاء کوچک که فرم آنها را شدیداً تغییر می‌دهد، عکس شما را جذاب‌تر خواهد کرد.

 

 منبع   http://iranbestinfo.blogfa.com/1392/01 : 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: "مساحت"ایوان"اتومات"قرینه"

تاريخ : دو شنبه 15 اسفند 1395 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.