کاربرد گزینه دوم یعنی حالت پیوسته (Continuous Servo or Al Servo) برای مواقعی است که قصد داریم از سوژه های متحرک عکاسی کنیم. در این حالت دوربین بطور مداوم و پیوسته سعی می کند بر روی سوژه متحرک فوکوس کند.

 

در حالت اتوفوکوس اتوماتیک که با اسامی : AF-A و یا  AI Focus  در دوربین های مختلف مشخص می شود ، حالتی است که دوربین بطور هوشمند  بین حالت تک شات و پیوسته قرار می گیرد. و انتخاب هر کدام از این حالت ها توسط دوربین،  بستگی به ثابت بودن و یا متحرک بودن سوژه دارد . این گزینه می تواند انتخاب خوبی برای حالت اتوفوکوس باشد، ولی همیشه نتیجه خوب و درستی به همراه ندارد.

وقتی حالت های اتوفوکوس دوربین می تواند سوژه ها را در هر وضعیتی که هستند فوکوس کند، چرا گزینه فوکوس دستی بر روی دوربین ها تعبیه شده ؟

مانند تمامی سیستم های اتوماتیک ، سیستم اتوفوکوس دوربین های دیجیتال نیز می تواند گاهی اشتباه کند. برای مثال ، وقتی دوربین بخواهد سوژه ای را فوکوس کند، ممکن است  اشتباهاً بر روی چیزی در پیش زمینه و یا پس زمینه فوکوس کند. در برخی شرایط،  لنز دوربین  به دنبال چیزی می گردد تا بر روی آن فوکوس کند، اما اگر نور صحنه خیلی کم باشد و یا جزئیات قابل تشخیصی در صحنه برای فوکوس کردن وجود نداشته باشد، در نتیجه عمل فوکوس کردن انجام نمی شود.
در این مواقع گزینه فوکوس دستی بهترین حالت برای فوکوس دقیق و صحیح می باشد. همچنین به شما اجازه می دهد که فوکوس را در یک فاصله مشخص تنظیم کنید با علم به اینکه دوربین این فوکوس رو تغییر نخواهد داد که به عنوان مثال، در هنگام عکاسی از مناظر که جزئیات زیادی در صحنه وجود دارد، مفید است.
 

چرا دوربین نمی تواند در هر صحنه ای فوکوس کند؟

دوربین های دیجیتال SLR  معمولا چندین نقطه برای اتوفوکوس دارند که شما براحتی می توانید در منظره یاب و یا همان ویزور دوربین آنها را مشاهده نمایید. این نقاط  بین 9 تا 65 نقطه و با توجه به مدل و برند دوربین متغییر است . دوربین از این نقاط  اتوفوکوس برای شناسایی کنتراست بین خطوط و حرکت دادن سیستم فوکوسینگ خود بهره می گیرد.
سازنده های دوربین های دیجتیال SLR  بطور پیش فرض تنظیمات دوربین را بر روی حالتی قرار می دهند که تمام نقاط اتوفوکوس فعال بوده و مورد استفاده قرار گیرد تا دوربین توسط آن عمل فوکوس کردن را انجام دهد. ولی باید بدونید که این حالت همیشه کاربرد نداشته و دوربین می تواند در فوکوس کردن دچار اشتباه شود.
بنابراین بهتر است تعداد نقاط اتوفوکوس را با توجه به خصوصیت و شرایط صحنه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید انتخاب کنید. برای اینکار می توان دکمه تنظیمات این گزینه را بر روی دوربین فشار داد و سپس با حرکت دادن جوستیک تعداد نقاط اتوفوکوس را تنظیم کرد. در بعضی از دوربین ها این تنظیم توسط دکمه های چرخنده انجام می شود
.

برای این که دوربین فوکوس سریع تری داشته باشد، چه اقداماتی می توان انجام داد؟

بعضی از لنز ها دارای سیستم اتوفوکوس سریعتری نسبت به مابقی لنز ها می باشند و شما باید هزینه بیشتری برای خرید آنها بپردازید. برای تست سرعت اتوفوکوس ، باید گزینه  اتوفوکوس را بر روی حالت اتوفوکوس تک نقطه ای (single AF point) قرار دهید و سپس در صحنه ای که نور مناسبی دارد، سرعت فوکوس کردن لنزها را آزمایش و مقایسه کنید.  
تنظیم تقریبی فوکوس بصورت دستی در فاصله ای نزدیک به سوژه می تواند کمکی خوبی برای سرعت بخشیدن به عملکرد سیستم اتوفوکوس دوربین باشد. برای فوکوس کردن در حد فاصل معینی، بر روی بعضی از لنزها کلیدی تعبیه شده است که به سیستم اتوفوکوس کمک می کند که در آن حد فاصل، بدون تلاش زیاد و به سرعت برروی سوژه  فوکوس کند.

 

در بیشتر دوربین های حرفه ای می توان با بکار گیری گزینه "تنظیم دقیق" (fine-tune) ، حساسیت سیستم اتو فوکوس و دقت آن را  افزایش داد. 

چرا اتوفوکوس دوربین تا حدودی ناموفق و کند در حالت Live View عمل می کند ؟

در حالی که بیشتر نور ورودی در دوربین های SLR  توسط آینه به سمت ویزور (منظره یاب) منعکس می شود. ولی بخشی از آن نیز به زیر آینه منعکس شده که صرفاً جهت سیستم اتوفوکوس دوربین مورد استفاده قرار می گیرد .
ولی برای نمایش تصویر بصورت  Live View  بر روی صفحه نمایش پشت دوربین، آینه کاملا از مسیر نور کنار رفته و قفل می شود. یعنی در این حالت هیچ نوری به سیستم اتوفوکوس نمی رسد. در عوض دوربین شروع به اندازه گیری کنتراست ایجاد شده برروی سنسور خود می کند. این نوع اندازه گیری برای تنظیم اتوفوکوس در دوربین، ذاتاً  فرآیندی کندی است.
 

چرا عکس ها و تصاویر گرفته شده در دوربین محوتر از تصویری است که در منظره یاب دیده می شود؟

چند عامل و دلیل باعث می شود تا این پدیده اتفاق بیافتد. بعضی لنزها دارای مشکل  back-focusing و یا  front-focusing می باشند. که در آن شارپ ترین نقطه یک تصویر، درست در پشت یا جلوی نقطه اصلی و واقعی که می بایست فوکوس برروی آن انجام شود  قرار می گیرد. اگر شما به صحت سیستم اتوفوکوس دوربین خودتان شک دارید،  می توانید با استفاده از گزینه تنظیم ریز (micro adjustment) اتوفوکوس در دوربین، این مشکل را برطرف و اصلاح کنید.
بعضی دیگر از لنزها مشکل جابجایی فوکوس ( focus shift )  را دارند. یعنی با تغییر دیافراگم یا زوم کردن لنز، فاصله فوکوس تغییر می کند، در این صورت شما نیاز به انجام تست های دارید تا روش عکاسی خودتان را طوری تغییر دهید تا این مشکل برطرف شود
.

 


تشریح نقاط اتوفوکوس:

حالت اتوفوکوس تعیین کننده چگونگی فوکوس کردن دوربین است. اما در نهایت محدوده و منطقه اتوفوکوس تعیین می کند تا دوربین کجا را فوکوس کند. اساس فوکوس دوربین های SLR بر مبناء دو گزینه ساخته شده است : یا فعال بودن تمام نقاط یا فعال بودن یک نطقه واحد.
بیشتر دوربین های پیشترفته دیجیتال به منظور بالا بردن سرعت فوکوسینگ یا انتخاب دستی مجموعه ای از نقاط اتوفوکوس، گزینه ای برای کاهش تعداد کلی نقاط اتوفوکوس دارند.

 

استفاده از تمام نقاط اتوفوکوس:

در صورت فعال بودن تمام نقاط فوکوس، این دوربین است که انتخاب می کند کدام منطقه را فوکوس کند. دوربین بطور معمول  بطور مدام  با   اتوفوکوس  پیوسته حرکت سوژه را دنبال می کند. در نتیجه دوربین باید فوکوس را نقطه به نطقه تغییر دهد.  اما در این حالت احتمال اینکه دوربین اشتباها بر روی چیزی در جلو یا پشت سوژه فوکوس کند، افزایش می یابد.

 


اتوفوکوس تک نقطه ای:

انتخاب اتوفوکوس تک نقطه ای به شما کنترل بیش تری برای فوکوس کردن سوژه ها می دهد. شما می توانید در عکاسی پرتره دقیقاً  برروی چشم سوژه و یا  بر روی یک گل خاص در بین دریایی از شکوفه ها فوکوس کنید. در حالت تک شات و اتوفوکوس تک نقطه ای، با نیمه فشردن دکمه شاتر، سیستم  اتوفوکوس قفل شده و شما می توانید بدون اینکه فوکوس تغییر کند کادرتان را تغییر دهید.


انتخاب گروهی نقاط اتوفوکوس:

دوربین¬های حرفه ای و پیشرفته دیجیتال به شما امکان انتخاب گروهی نقاط فوکوس را می دهند . استفاده از این حالت برای موقعی مفید است که شما قصد دارید سوژه هایی که دارای حرکت های جزئی و کوچک هستند را فوکوس کنید، کاری که با حالت تک نقطه ای بسیار سخت خواهد بود. وقتی شما بصورت دستی نقاط فوکوس را انتخاب می کنید، دوربین از اطراف نقاط فوکوس برای دنبال کردن سوژه که در حال حرکت است استفاده می کند.

تشریح مدل های مختلف نقاط اتوفوکوس:

میزان سرعت و دقت فوکوس تنها به تعداد نقاط اتوفوکوس در دوربین وابسته نیست، بلکه به دقت و حساسیت این نقاط نیز بستگی دارد.
در اصل برای فوکوسینگ  فقط کنتراست اندازه گیری  می شود و یا از خطوط افقی یا عمودی یک صحنه اما در حالت پیشترفته تر نقاط اتوفوکس متقاطع (cross-type)  از ترکیب دو حالت قبلی استفاده می شود.
بهترین دوربین های عکاسی دارای  سنسور متقاطع دوبل هستند که می تواند با دقت بیشتری کنتراست های مورب را تشخیص دهند.
حتی اگر یک دوربین شامل تعداد زیادی از ترکیب نقاط فوکوس در حالت اتوفوکوس باشد،  برای کارایی و عملکرد بهتر باید از دیافراگم های باز استفاده شود،  چیزی بین f/2.8 الی f/5.6 .

منبع ایرانی : http://www.doorbinplus.com

منبع اصلی : https://learn.digitalcameraworld.com

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: "micro"adjustment"shift"Live"

تاريخ : سه شنبه 4 اسفند 1395 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.