متأسفانه این کار می تواند از لحاظ اقتصادی هم به صرف نباشد، چرا که اکثر سه پایه های ارزان قیمت از لحاظ استحکام و ایستادگی قدرت لازم را ندارند و نمی توانند دوربین را بی حرکت نگه دارند.

بنابراین بهتر است اگر توان هزینه کردن برای سه پایه را ندارید کمی صبر کنید و زمانی که توان بیشتر هزینه کردن را داشتید آن موقع سه پایه بهتری بگیرید، اگر سه پایه ارزان قیمت بگیرید ممکن است با کمی باد نتواند دوربین را ثابت نگه دارد و باز هم مجبور می شوید سه پایه دیگری بگیرید.

اگر در ابتدای کار یک سه پایه خوب بگیرید در ادامه کار می توانید در هزینه سه پایه صرفه جویی کنید.

قبل از خرید سه پایه با دقت به استفاده هایی که از آن دارید توجه کنید و ببینید چه نوع سه پایه ای نیاز دارید.

اگر می خواهید عکس های ماکرو بگیرید و در داخل خانه عکس بگیرید یک سه پایه بزرگ و سنگین مناسب شماست.

اما اگر می خواهید از منظره عکس بگیرید و فاصله زیادی را می خواهید با پای پیاده بروید، بهتر است سه پایه ای کوچک تر و سبک تر بگیرید.

اگر بخواهید سه پایه ای سبک و در عین حال محکم تهیه کنید باید هزینه بالایی پرداخت کنید اما ارزشش را دارد و می توانید از آن در هر شرایطی استفاده کنید.

2- اشتباهات رایج در استفاده از سه پایه : جا گذاشتن سه پایه

در مواقعی که می خواهید در یک روز برای عکاسی بیرون بروید احساس خوبی است که سه پایه را با خود نبرید، چرا که هم بد حمل است و هم اگر بخواهید برای هر عکس از آن استفاده کنید زمان زیادی از شما می گیرد.

اما اگر می خواهید بهترین نتیجه را در تمام پیکسل های سنسور دوربین داشته باشید بهتر است سه پایه را با خود ببرید.

در دوربین هایی که تعداد پیکسل های بالایی دارند، مانند Nikon D800 یا Nikon D800E، اگر می خواهید با سرعت شاتری سریعتر از ۱/۱۲۵ ثانیه عکس بگیرید باید دوربین کاملاً ثابت باشد و ترجیحاً از قفل کردن آینه دوربین (Mirror Lock-up) و نوردهی تأخیری (Exposure Delay) استفاده کنید تا بهترین نتیجه را با توجه به پیکسل های بالای دوربین بگیرید.

اگر از حمل کردن سه پایه بیزارید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و مدل هایی را بخرید که برای حمل کردن راحت ساخته شده اند.

یا می توانید به کیفی فکر کنید که بتوانید به راحتی سه پایه خود را با آن حمل کنید.

3- اشتباهات رایج در استفاده از سه پایه : باز کرده ستون میانی سه پایه

اکثر سه پایه ها ستونی در وسط خود دارند که می توانید با بالا آوردن آن از زاویه بالاتری عکس بگیرید.

البته وقتی این ستون را بالا بیاورید سه پایه از استحکام کمتری برخوردار خواهد شد، و باید این کار را با احتیاط انجام دهید و سعی کنید در صورتی که امکانش را دارید بدون باز کردن این ستون و تنها با باز کردن پایه ها ارتفاع دوربین را بالا بیاورید.

تنها زمانی باید ستون میانی سه پایه را باز کنید که سه پایه کاملاً باز شده و شما هنوز ارتفاع بالاتری می خواهید، در چنین شرایطی از محکم بودن سه پایه هم باید مطمئن باشید.

4- اشتباهات رایج در استفاده از سه پایه : سه پایه را از بالاترین مفصل باز کنید.

به دلیل نازک تر بودن آخرین لایه از سه پایه بهتر است آن را در آخرین قدم باز کنید و در صورتی که نیازی به باز شدن تمامی مفاصل نیست این قسمت را باز نکنید و بگذارید در داخل لایه های دیگر باقی بماند، با این کار پایه کلفت تر خواهد بود و در نهایت سه پایه محکم تر است و توان بیشتری در نگه داشتن دوربین دارد.

5- اشتباهات رایج در استفاده از سه پایه : تراز نبودن دوربین

خیلی از سه پایه ها ترازی در بین پایه های خود دارند که تراز بودن قسمتی که دوربین می خواهد روی آن قرار گیرد را مشخص می کنند.

با اینکه در خیلی از سه پایه ها قسمت بالایی آنها که دوربین روی آن سوار می شود، متحرک است و می توان با چرخاندن آن دوربین را تراز کرد، بهتر است که یاد بگیرید با پایه ها دوربین را تراز کنید.

مهمترین دلیل آن این است که از تعادل سه پایه مطمئن شوید.

چرا که اگر سه پایه شما در حالت تعادل نباشد با یک باد و یا تعویض لنز ممکن است سه پایه بیفتد و صدمه جدی ای به دوربین شما وارد کند.

مشکل دیگر تراز کردن دوربین توسط پایه زیر آن این استکه ، وقتی سه پایه را تکان می دهید احتمال اینکه دوربین تراز نباشد زیاد است.

مخصوصآً زمانی که می خواهید دوربین را به طرفین بچرخانید تا از سوژه متحرکی عکس بگیرید شدیداً این مسأله برای شما مشکل ساز خواهد شد.

6- اشتباهات رایج در استفاده از سه پایه : حمل کردن دوربین متصل بر روی سه پایه

ممکن است ببینید که بعضی عکاس ها سه پایه را در حالی که دوربین بر روی آن متصل است بر روی شانه شان می گذارند و با خود حمل می کنند، اما این کار خیلی خطرناک است.

چرا که ممکن است قفل مفصل دوربین با چرخش شما باز شود و دوربین شما زمین بیفتد، و یا زمانی که می خواهید سه پایه را تکان دهید مفصل زیر دوربین بچرخد و دوربین به جایی برخورد کند و یا حتی سه پایه آسیب ببیند.

و ممکن است در اندازه سه پایه اشتباه کنید و زمانی که می خواهید بچرخید دوربین را به درخت یا دیوار بزنید و به دوربین صدمه ای وارد شود.

با توجه به اینکه اکثر مفصل های اتصال دوربین به سه پایه، مفاصلی هستند که به راحتی می توان آن ها را باز و بسته کرد، باز کردن دوربین از سه پایه تنها چند ثانیه زمان می برد که ارزشش را دارد.

7- اشتباهات رایج در استفاده از سه پایه : اضافه نکردن وزنه به سه پایه

حتی سه پایه های خیلی سنگین و محکم هم در زمانی که باد می وزد نمی توانند کاملاً دوربین را ثابت نگه دارند، مخصوصاً زمانی که از لنز بلند استفاده می کنید.

شما می توانید با آویزان کردن وزنه ای به حلقه میانی سه پایه (در صورت وجود) و یا به پایه های سه پایه به محکم تر شدن آن کمک کنید، برای این وزنه می توانید از کیف دوربین استفاده کنید.

وزنه را طوری به سه پایه آویزان کنید که هم به زمین رسیده باشد و فشار باد وزنه را تکان ندهد، و هم آنقدر به زمین نیفتاده باشد که تمام وزن آن روی زمین باشد و تأثیری روی پایین کشیدن سه پایه نداشته باشد.

8- اشتباهات رایج در استفاده از سه پایه : در زمان استفاده از سه پایه در ساحل انتهای پایه های آن را پهن کنید.

برای داشتن بهترین نتیجه سه پایه باید روی سطح محکمی باشد تا در هنگام عکاسی فرو نرود یا نیفتد.

وقتی می خواهید در ساحل عکاسی کنید این مسأله کمی مشکل ساز می شود، مخصوصاً زمانی که می خواهید با سرعت شاتر بسیار پایین عکس بگیرید و دریا نا آرام است و نمی توان ارتفاع موج و در نهایت فاصله ای که آب به ساحل می آید را پیش بینی کرد.

در بهترین حالت عکس شما کاملاً تار می شود، و در بدترین حالت دوربین شما باید برای تعمیرات فرستاده شود.

اگر امکانش بود دوربین را بر روی تخته های سنگ بگذارید چرا که سنگ ها تکان نمی خورند، و اگر فاصله شما از سوژه زیاد شد می توانید از لنز بلند استفاده کنید.

بعضی از عکاسان در چنین شرایطی قبل از عکاسی پایه های دوربین را به مقدار زیادی در داخل ماسه ها فرو می برند تا استحکام بالایی داشته باشد.

بعضی از شرکت های سازنده سه پایه، کفش هایی برای سه پایه ها می سازند که با نصب این کفش ها در زیر سه پایه ها سطح انتهای آنها پهن تر می شود و به داخل سطوح نرم نفوذ نمی کنند.

در نهایت، می توانید از تخت سنگ های کوچک و صافی استفاده کنید و هر کدام را زیر یک پایه قرار دهید تا از نفوذ سه پایه به داخل شن جلوگیری کنید.

 

 

منبع : http://www.lenzak.com

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 30 اسفند 1395 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.