ساعت طلایی

2- به سرعت آماده شوید
مدت زمان ساعت یا دقیقه های طلایی بسیار کوتاه است. اگر پیش از شروع به عکاسی در زمان ساعت طلایی به محل نرفته اید، احتمالاً برای انتخاب سوژه مناسب به مشکل برخواهید خورد. پس بیرون بروید و موقعیت تان را بررسی کنید. سه پایه را تنظیم کنید و عکسبرداری را آغاز کنید. اگر تجربه این کار را داشته باشید  خیلی راحت تر تشخیص می دهید که چه زمانی باید در محل سوژه حاضر شوید.

پس نیم ساعت پیش از شروع به عکاسی به محل سوژه بروید و از زمانی که دارید برای انتخاب زاویه مناسب استفاده کنید.
با انجام این کارها حرفه ای تر عمل خواهید کرد. ترکیب بندی تان باید بر اساس موقعیت خورشید باشد. شما باید قاب تصویرتان را بر اساس موقعیتی که خورشید قرار خواهد گرفت کادربندی کنید . شما باید مسیر نهایی خورشید را تصور کنید. خورشید از شرق طلوع می کند. پس شما می دانید که کجا باید منتظر باشید و چون به سمت غرب حرکت می کند مسیر حرکتش را هم می توان تشخیص داد.
از طریق وبسایتهای مختلف و اپلیکیشن ها هم می توانید مسیر دقیق حرکت خورشید را به دست آورید و در کمال آرامش منتظر طلوع خورشید شوید.

3- تنظیم نوردهی
کنتراستی که میان سایه و روشنایی در طی روز وجود دارد در ساعت طلایی وجود ندارد. اما تنالیته وسیعی از رنگها میان روشنایی ها و تیرگی ها وجود دارد. به خصوص اگر تلاش می کنید تا آسمان را در عکس ثبت کنید، روشنایی آن خیلی بیشتر از صحنه ها (تصاویر) زیر آن خواهد بود.
روش های مختلفی برای متعادل کردن اختلاف میان هر دو قسمت ترکیب بندی وجود دارد. براکتینگ یک روش بسیار مناسب برای شروع کار است. از گزینه جبران نوردهی دوربینتان  استفاده کنید ( دکمه +/_ ).

 

با این روش چندین عکس با درجه روشنایی های مختلف بگیرد. در این حالت، احتمالاً بهترین نوردهی را در روشنایی ها و هم در سایه ها به دست خواهید آورید.
اگر شما با فرمت RAW  عکس می گیرید، می توانید سایه ها و روشنایی ها را بعداً تنظیم کنید. تا جایی که ممکن است کنتراست را پایین بیاورید. با این روش اگر یک قسمت از عکستان خیلی تیره و طرف دیگر خیلی روشن شد، می توانید در ادیت عکس، تصویر دلخواهتان را به دست آورید.
این تنظیمات در فایل های JPG غیرممکن است. زیرا در این فرمت خیلی از اطلاعات تصویر حذف و فشرده می شوند.
اگر در عکستان آسمان خیلی روشن می افتد، از یک فیلتر تدریجی (گرادینت) استفاده کنید. این فیلتر باعث کاهش نوردهی در نیمی از عکس می شود. شما می توانید نیمه تیره را روی قسمتی از کادر قرار دهید که خیلی روشن است. مثل آسمان . روش دیگری که می توانید استفاده کنید روش براکتینگ است. در انتها همه تصاویر گرفته شده را به روش HDR  با هم ادغام کنید تا یک تصویر واحد بدست آید.

 

4- از فلاش پرکننده استفاده کنید
روش دیگری که می توانید برای ثبت عکس در محیط های پرنور استفاده کنید، این است که به قسمت های تیره تر نور بدهید. شما می توانید این کار را با نور ممتد مثل یک لامپ معمولی انجام دهید. حرکت دادن نور به سمت سوژه باعث روشن تر شدن قسمتهای تیره تر می شود.

البته اگر شما بیرون عکاسی می کنید احتمالاً لامپی در دسترس نخواهید داشت. پس تنها منبع نوری که همراه شماست فلاش دوربینتان است. فلاش همیشه به عنوان یک منبع اصلی نور در یک عکس عمل نمی کند و با نور دادن به قسمتهای تیره یک عکس می توان از فلاش به عنوان یک منبع نور استفاده کرد.
فلاش ها همیشه از کل قدرتشان استفاده نمی کنند. شما می توانید میزان روشنایی فلاش خود را کم و زیاد کنید. فلاش می تواند به صحنه دلخواهتان نور دهد. اما این نور آنچنان قوی نیست تا بر نور اصلی غالب شود و سایه جدیدی ایجاد کند. این روش را روش فلاش پرکننده می گویند. هنگامی که سوژه تان دارای نور پس زمینه ای مثل نور غروب است، مواظب باشید که عکستان سیلوئت نشود. با استفاده از تنظیمات براکتینگ فلاش،  عکس های مختلفی را ثبت کنید تا به روشنایی دلخواهتان میان پیش زمینه و پس زمینه برسید.

5 - تنظیم دمای رنگ
ترکیب دو منبع نور می تواند باعث بروز مشکلاتی شود، به ویژه در خصوص وایت بالانس. هر منبع نور یک دمای رنگ و سایه مختلف دارد.
لامپ های نئون زرد رنگ، تن گرمی دارند. در حالی که نور چراغ های فلور سنت رنگ آبی / سبز و تن سردی دارند. چشم انسان قادر است این رنگها را اصلاح کند، ولی دوربین همچنین امکانی ندارد و با اندازه گیری، درجه دمای نور رنگها را تشخیص می دهد تا هر شئی سفیدی را سفید و نه زرد یا پرتغالی رنگ نشان دهد. دوربین های مدرن و حرفه ای این کار را به صورت خودکار انجام می دهند و خودشان تنظیمات لازم را انجام می دهند که چه نوری باعث تعادل سفیدی در حالتهای مختلف (نور روز، محیط داخلی و نور شمع) می شود.

ساعات طلایی روز رنگ نور گرمی دارد و دوربین به صورت خودکار برای تنظیم وایت بالانس عکس، نور آبی را برای جبران به عکس  اضافه می کند . اگر شما از نور فلاش استفاده می کنید که تن سردی دارد، یکی از این دو حالت اتفاق می افتد: یا دوربین با همان وایت بالانس قبلی عمل می کند و نور فلاش باعث آبی تر شدن عکس می شود و یا دوربین مجدداً خودش را با وایت بالانس فلاش تنظیم می کند که عکس طبیعی تر به نظر برسد .

وقتی از دو منبع نور مختلف استفاده می کنید باید به دمای رنگ هر کدام توجه کنید. و بعد تصمیم بگیرید کدام یک طبیعی تر است و رنگ طبیعی خودش را حفظ می کند. اگر از فرمت RAW استفاده می کنید، بعدأ می توانید اصلاحات لازم را انجام دهید. این را بدانید که ساعت طلایی زمان طلوع و غروب خورشید نیست و مدت زمان کوتاه قبل و بعد از این زمان را ساعت طلایی می گویند .این نور طلایی جادویی می تواند یک عکس معمولی را به یک عکس فوق العاده تبدیل کند.

 

 

منبع : http://www.doorbinplus.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: "RAW"فلورسنت"گرادینت"

تاريخ : سه شنبه 1 اسفند 1395 | 8:0 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.