عکاسی از غروب ها و طلوع های بی نظیر و خارق العاده

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, 1/80 second, f/22, ISO 100, aperture priority, Matrix metering

" شب گذشته غروب بسیار زیبایی را شاهد بودیم و در فیس بوک همه تصویری را که با موبایل خود از آن گرفته بودند به اشتراک گذاشتند . من آن عکس ها را مشاهده کردم و با خود فکر کردم آن یک غروب خارق العاده بوده و این تصاویر حتی به ثبت زیبایی آن نیز نزدیک نشدند . به همین دلیل من شروع به جستجو کردم و تمامی سایت هایی را که در آنها عکس از غروب خورشید وجود داشت جستجو کردم تا نکاتی  را که باعث زیبایی تصاویر غروب خورشید میشود را پیدا کنم . کم کم متوجه شدم که  چه چیزهایی در ثبت تصویر زیبا از غروب به من کمک میکنند و چه چیزهایی تاثیری در آن ندارند . "

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, 30 seconds, f/16, ISO 200, manual exposure, Matrix metering

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, 1/80 second, f/18, ISO 800, aperture priority, Matrix metering

در ابتدا او متوجه شد که با اینکه رنگ های در آسمان دلیل اصلی و مشخص جذب بسیاری از مردم به عکاسی از غروب میباشند ، چیزی که او را به این سمت کشانده حس فوریت و هیجان موجود در آن زمان است . " این به این دلیل است که نور به سرعت تغییر میکند . من به محل عکاسی از غروب رسیدم و حدود 20 دقیقه زمان داشتم که چیزی را بوجود آورم و دقیقه به دقیقه عکسی که ثبت میکنید میتواند به شکل کامل متفاوت از تصویر قبلی باشد ، به این دلیل که نور از چیزهای بسیار مختلفی و با شدت بسیار متفاوتی بازتاب پیدا کرده است . شما باید با سرعت عمل کنید – این سبک مانند عکاسی عادی منظره نیست که تمام روز را در جایی نشسته باشید . "

و بعد از اینها او به این نتیجه رسید که برای ثبت یک تصویر واقعا خارق العاده از غروب ، او به چیزهایی به جز غروب نیز نیاز دارد . او به اشکال و سایه ها و الگوها و جزییات احتیاج دارد . او به المان های دیگری نیز نیاز دارد .

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, 1/15 second, f/14, ISO 100, aperture priority, Matrix metering

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, 15 seconds, f/11, ISO 200, manual exposure, Matrix metering

 

" اگر من به منظور ثبت عکس از غروبی ، بیرون بیایم ، اون حتما یک غروب زیبا خواهد بود ، و هنگامیکه که به خانه بازمیگردم همسرم به من میگوید که غروب بسیار زیبایی بود و حتما تصاویر فوق العاده ای از آن ثبت کرده ای . و من خواهم گفت  که حتی دوربین خود را نیز از کیف خارج نکردم که بخواهم عکس بگیرم و این به این علت است که چیز جالبی پیدا نکردم که پیش زمینه عکس من باشد . این که در آسمان چه میگذرد در صورتی که موضوع جالبی را در زمین و یا آب پیش زمینه تصویر خود پیدا نکنم به هیچ وجه برای من مهم نیست و در این صورت فقط عکسی کاملا عادی و اتفاقی برای آن کفایت میکند . "

چیزی که او به دنبال آن میگردد ، هر چیزی میتواند باشد . یک اسکله ، خانه ای در مزرعه ، گلها ، سنگها " هرچیزی که در حالت عادی نیز از آن عکس بگیرم. این مهمترین کاری است که من برای ثبت عکس های خود انجام میدهم : پیدا کردن یک صخره با فرم خاص ، یک طویله ، حتی گندم ها در گندم زاری که باد در آن میوزد . من نگاه میکنم و فکر میکنم که اگر غروب هم پشت آن باشد بسیار زیبا تر خواهد شد ."

بعد از آن او به دنبال نشانه ای از غروبی زیبا میگردد . " تمام ماجرا در مورد ابر ها است ، خورشید هر روز به یک شکل غروب میکند ، شما باید به دنبال ابرهای مناسب برای عکستان باشید . من چند ساعت قبل از غروب بیرون می آیم و به ابرها نگاه می کنم و در صورتی که مناسب باشند با خود فکر میکنم و تمامی برنامه هایی که برای آن شب داشته ام را لغو میکنم زیرا میخواهم یک غروب زیبا را ثبت کنم . ابرهای مورد نظر من ، ابرهای تکه ای با ارتفاع زیاد و فاصله زیاد از یکدیگر میباشند . الگوی این ابرها نشان دهنده این است که نور به چه شکلی از میان آنها خواهد گذشت ، و هر کدام از تکه های آن ابر مقداری از نور و رنگ را به خود خواهند گرفت . ابرهای کاملا پوشیده به هیچ وجه برای عکاسی مناسب نیستند . "

باقی داستان زمان بندی و تکنیک ثبت تصویر است .

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, 1/200 second, f/16, ISO 100, aperture priority, Matrix metering (A three-exposure HDR [for sky] with auto bracketing at -2, 0, +2. A graduated ND filter held back the sky exposure)

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, three seconds, f/18, ISO 200, manual exposure, Matrix metering

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, one second, f/22, ISO 160, aperture priority, Matrix metering

"هنگامیکه خورشید غروب میکند ، آسمان آرام میشود و بعد از آن ناگهان دوباره با زیبا ترین و خارق العاده ترین رنگها دوباره روشن میشود . شما تصاویری با حالات بسیار متفاوتی خواهید گرفت زیرا اینها تقریبا عکس های شب محسوب میشوند . بهترین زمان برای ثبت عکس از نظر من 15 تا 20 دقیقه بعد از آنکه خورشید از افق ناپدید میشود ، میباشد

D7000, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/200 second, f/11, ISO 400, manual exposure, Matrix metering

  

Jimمیگوید " شما با گذشت زمان به شکل غریزی میتوانید از زمان و مکان غروب خورشید مطلع شوید ." زمانی که او در فلوریدا زندگی میکرد به علت زمین صاف ، پیدا کردن نقطه غروب خورشید  کار آسانی بود . در حال حاضر او در آیداهو زندگی میکند و این یک داستان کاملا متفاوت است . او میگوید " به دلیل وجود کوه های فراوان ، دانستن زمان و مکان دقیق غروب خورشید کار بسیار مشکلی است . خیلی این احتمال وجود دارد که خورشید خیلی زودتر از زمان اعلام شده ناپدید شود و دلیل آن هم این است که به صورت تکنیکی خورشید هنوز در افق غروب نکرده است ، اما تعداد زیادی کوه بین من و خورشید در حال غروب قرار دارد . به همین دلیل زمان رسمی غروب خورشید کمک کمی در این زمینه میکند . اگر منظره مورد نظر شما دارای افق صاف و مشخصی است از زمان رسمی اعلامی به صورت آن لاین استفاده کنید . اما اگر ساختمان ها و یا کوه ها در این میان وجود داشت ، آماده باشید که خود را با شرایط موجود تطبیق بدهید . "

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, 1/20 second, f/18, ISO 500, aperture priority, Matrix metering

 

زمان خلاقیت

برای Jimتکنیک با یک سه پایه آغاز میشود . " من معمولا به نوردهی با زمان بالا علاقه دارم و به همین دلیل اگر دوربین را بر روی دست داشته باشم ، توانایی استفاده از سرعت های شاتر خلاقانه را نخواهم داشت . "

سرعت های خلاقانه شاتر ؟ Jimمیگوید " با تنظیم سرعت شاتر کارهای بسیار بیشتری را به غیر از تنظیم صحیح نورسنجی میتوان انجام داد . با سرعت شاتر پایین شما میتوانید حالت مواج گونه آب را ثبت کنید و از بافت آن به عنوان بخش اصلی داستان عکس خود استفاده ببرید . اگر شما با سرعت 200/1 عکاسی کنید هرگز قادر به ثبت چنین منظره ای نخواهید بود . "کاری که Jimانجام میدهد این است که حالت عکسبرداری دوربین را بر روی تقدم دیافراگم قرار میدهد و دیافراگمی مانند f1/16 , f1/18 , f1/22را انتخاب میکند تا دوربین را وادار کند با سرعت شاتر پایین عکاسی کند .

قسمت سخت ماجرا مربوط به نورسنجی است ، زیرا در هر حال شما در حال عکاسی از خورشید هستید و با اینکه نورسنج دوربین تمام تلاش خود را برای نورسنجی درست در این شرایط انجام میدهد ، معمولا در این کار ناموفق می ماند . Jimمیگوید " هر زمانی که خورشید در تصویر وجود داشته باشد ، نتیجه همیشه منجر به کم نوری عکس ( Underexpose) میشود . خورشید بسیار پر نور است و باعث میشود که هر چیزی در پیش زمینه تصویر وجود دارد به شبحی سیاه از جسم واقعی تبدیل شود . " در عین حال اگر این حالت سیاه گونه اجسام ، چیزی باشد که او به دنبال آن است ، دوربین خود را بر روی حالت عکسبرداری با تقدم دیافراگم تنظیم میکند و اجازه میدهد که نورسنج دوربین کار خود را انجام دهد . همچنین او میگوید " در زمانی که خورشید همچنان در آسمان است ، به دلیل تغییر بسیار سریع شرایط نوری ، بهتر است که حالت عکسبرداری دوربین را بر روی تقدم دیافراگم تنظیم کنید و دلیل آن هم این است که اگر بخواهید در حالت تنظیم دستی به عکسبرداری بپردازید ، در این شرایط نوری باید هر 30 ثانیه تنظیم دوربین خود را تغییر دهید . من به شخصه حالت عکسبرداری با تقدم شاتر را برای زمانی که برای پیدا کردن یک ترکیب بندی مناسب باید دائم جای خود را تغییر دهم ، بسیار مناسب میدانم . گهگداری نیز به عکس هایی که گرفته ام در صفحه نمایش دوربین نگاهی می اندازم و اگر تصویر خیلی تاریک باشد و من در آن زمان قصد ثبت سیاه نگاری را نداشته باشم ، تغییراتی را در تنظیمات اصلاح نورسنجی دوربین انجام خواهم داد .

" اما هنگامیکه خورشید پایین رفت من ترجیح میدهم در حالت تنظیم دستی به عکاسی بپردازم . هنگامیکه محیط خیلی تاریک میشود ، معمولا دوربین قادر نیست به اندازه کافی اطلاعات را از محیط دریافت کند تا تصمیم درستی در مورد نورسنجی بگیرد و  به همین دلیل است که هنگامیکه خورشید از صحنه خارج شد من ترجیح میدهم در حالت تنظیمات دستی عکاسی کنم ."

او برای کسب اطمینان نسبت به تنظیمات دستی خود ، تنها به دیدن تصویر بر روی صفحه نمایش دوربین اکتفا نمیکند و حتما هیستوگرام تصویر را نیز مورد بررسی قرار میدهد . " میتوان گفت که این از واجبات عکاسی از غروب است ، زیرا شما به خورشید نورانی و یا بازتاب نور از روی آب نگاه میکنید و بدون استفاده از هیستوگرام و با وجود این موارد نمیتوان به درستی تشخیص داد که تصویر به درستی نورسنجی شده باشد ."

 در اصل هیستوگرام یک نمایانگر گرافیکی از توناژ نوری موجود در تصویر میباشد . این یک تحلیل آنی از عکسی که در همین لحضه گرفته اید به شما میدهد ، و در تصاویر غروب به شما کمک میکند که تشخیص دهید عکسی که گرفته اید زیاد نوردهی شده ( Overexpose) و به دلیل نور زیاد خورشید جزییات قسمت های Highlightتصویر را از دست داده اید یا خیر .  برای اطلاع از این مسئله کافیست به سمت راست هیستوگرام نگاه کنید و ببینید که Highlightهای شما به شکل یک قله کوه در آمده اند .

Jimبه این نتیجه رسیده است که با وجود خورشید در آسمان ، احتمال زیادی وجود دارد که  قسمت هایی از محدوده Highlighتصویر به صورت قله در می آیند ، البته در بسیاری از موارد این مسئله مشکلی به وجود نمی آورد . " چیزی که باید مراقب آن بود این است که بیشتر اطلاعات و جزییات در تصویر ما ثبت شود . با وجود قله های زیاد این امر امکان پذیر نخواهد بود ."

 

D7000, AF-S DX Zoom-NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED, 1/30 second, f/18, ISO 100, manual exposure, Matrix metering

Jimهمیشه با فایل RAWعکاسی میکند تا بتواند بعد از عکاسی نیز تغییراتی را در تصویر ایجاد کند . " چون عکاسی از غروب بسیار گول زننده میباشد ، شما حتما باید با فایل Rawعکاسی کنید . برای اطمینان خاطر شما به تمامی اطلاعات پردازش نشده ای که دوربین ثبت کرده است ، نیاز خواهید داشت ." اکثر تغییراتی که او بر روی عکس میدهد ، به یک تقویت کنتراست خلاصه میشود . " با فایل RAWمعمولا تصاویر من حالتی تخت پیدا میکنند و به همین دلیل من کنتراست تصویر را اندکی بالا میبرم . "

در انتها به این دلیل که خورشید طلوع نیز میکند ( تعدادی از تصاویری که اینجا نشان داده شده اند مربوط به صبح زود میباشند ) این سوال پیش می آید که آیا تفاوت زیادی بین عکاسی از غروب و طلوع وجود دارد ؟ Jimمیگوید " ممکن است از لحاظ علمی فرق کنند ، به دلیل گرد و غباری که در طول روز بلند میشود معمولا صحنه های غروب از طراوت  بیشتری برخوردار هستند . ولی از نظر عملی آنها کامل به هم شباهت دارند . تغییرات نوری و رنگی در طلوع خورشید هم در طی 20 دقیقه صورت میگیرد . "

در نهایت سوال اساسی این است که شما چگونه میخواهید عناصر مهمی را که در پیش زمینه تصویر وجود دارند به نمایش بگذارید . " اگر در طلوع عکاسی کنید احتمالا به نور بسیار عالی دست خواهید یافت که از طلوع خورشید در پشت شما بر روی اتاقکی میتابد . اگر در همان جا در غروب عکاسی کنید یک غروب زیبا را در پشت آن اتاقک خواهید داشت که داستان عکس را به کلی تغییر میدهد ." 

نکات مفید برای عکاسی از طلوع و غروب

همیشه از یک سه پایه استفاده کنید .

با اضافه کردن المان های دیگر تصویر خود را از یک غروب و یا طلوع معمولی جذاب تر کنید .

به دنبال مناظر بگردید ، از زمان طلوع و غروب خورشید نیز اطلاع داشته باشید .

وجود ابر در عصر معمولا نشانه از این دارد که  تصاویر زیبایی از غروب میتوان گرفت .

قوانین اصلی : خورشید هنوز در آسمان = حالت عکسبرداری با تقدم دیافراگم ، خورشید غروب کرده = عکاسی در حالت دستی .

 همیشه هیستوگرام خود را کنترل کنید .

همیشه با فرمت RAW , NEFعکاسی کنید .

 

منبع :http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Explore/Article/hilvm1fn/james-balog.html

آموزش عکاسی دیجیتال 4 جلسه در ماه در روزهای جمعه

جلسه ای 20000 هزار تومان

به طور عملی و در محیط باز برگزار می شود.

پیامک از طریق : 09388500497

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : چهار شنبه 19 فروردين 1394 | 18:9 | نویسنده : حمید حسینی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.