لنز برای عکاس منظره به نوعی کارکردی شبیه قلم برای نقاش را دارد. لنزها به عکاس این امکان را میدهند که تعیین کند صحنهی عکاسی به چه شکلی در عکس ثبت شود. انتخاب زوایای دید بسیار عریض و واید و همچنین بسته و close-up و یا امکان جداکردن سوژه از پسزمینه همگی از کارکردهای لنزها هستند. در ادامه با ما همراه باشید.در عکاسی منظره، لنزها یکی از معدود امکاناتی هستند که عکاس به وسیلهی آنها میتواند نگاه شخصی خودش از منظره را ثبتکند؛ چراکه بر خلاف عکاسی در استودیو، در عکاسی منظره امکان تغییر نور و چیدمان صحنه وجود ندارد. بنابراین، انتخاب و خرید لنزهای مناسب این گونهی عکاسی باید یکی از مهمترین دغدغههای عکاسان مناظر طبیعی باشد. در این مطلب، نکات مهمی که باید در خرید لنزهای مناسب عکاسی منظره مدنظر قراردهید را برای شما به اجمال شرح خواهمداد.
فاصلهی کانونی
زمانی که برای خرید لنز مناسب عکاسی منظره تحقیق میکنید، خیلیها به شما لنزهایی با زاویهی دید باز یا در اصطلاح واید را پیشنهاد میکنند. این پیشنهاد کاملاً منطقی و درست است و در اکثر مواقع برای ثبت یک منظره و نشان دادن وسعت آن به لنزی واید نیازمند هستید. مشخصهی لنزهای واید این است که دارای فاصلهی کانونی کمی هستند؛ اما اندازهی سنسور تصویر دوربینی که لنز قرار است بر روی آن قرارگیرد هم در زاویهی دید لنز تأثیرگذار است.
حتماً شنیدهاید که در عالم عکاسی (و البته فیلمبرداری)، فاصلهی کانونی 50 میلیمتر را در اصطلاح فاصلهی کانونی نرمال درنظر میگیرند؛ اما این مطلب تنها در مورد دوربینهایی با سنسور تصویر 35 میلیمتری یا در اصطلاح فولفریم صادق است. هرچه سنسور تصویر بزرگتر یا کوچکتر شود زاویهی دیدی که در فاصلهی کانونی 50 میلیمتر بدست میآورید هم بیشتر یا کمتر میشود. پیچیده شد؟ نگران نباشید الان سادهاش میکنم! اکثر دوربینهای DSLR و بدون آینهی امروزی در دو قطع سنسور فولفریم و سنسور سایز APS-C ساخته میشوند. تکلیف دوربینهای فولفریم که مشخص شد، در فاصلهی کانونی 50 میلیمتر، زاویهی دید نرمال را ارائه میدهند. در دوربینهایی با سایز حسگر APS-C، به علت کوچکتر بودن اندازهی سنسور تصویر، فاصلهی کانونی تقریبی 30 تا 35 میلیمتر زاویهی دید نرمال
:: برچسبها: "زوم"پرایم"حسگر"سنسور",