عکاسی طبیعت ، معماری، خبری

10موردی که می‌توان درباره‌ی عکاسی خیابانی آموخت

من تحقیقات اندکی در مورد هِنری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson) (پدر عکاسی خیابانی) انجام داده‌ام. اگر چه رویکرد فعلی من در عکاسی خیابانی شباهت بیشتری به بروس گیلدن (Bruce Gilden) دارد تا برسون، ولی بسیاری از آثار قبلی من تحت تاثیر برسون بوده است و هنوز عمیقاً به فلسفه‌ی عکاسی او احترام می‌گذارم. امیدوارم از مطالعه‌ی این موارد لذت ببرید، معتقدم می‌توانید عکاسی خیابانی را از برسون بیاموزید. بخوانید تا بیشتر بیاموزید و الهام بگیرید. 

۱- تمرکز بر هندسه:

اگر به اثر برسون نگاه کنید، وی هندسه را در تصاویرش به‌طور شاعرانه به‌کار برده است. ترکیب جادویی از خطوط افقی و عمودی و مورب و منحنی‌ها و سایه‌ها که مربع‌ها و مثلث‌ها و دایره‌های نامریی را یکی می‌کنند. او هم‌چنین به قاب (frame) توجه خاصی دارد.

او جهان را صرفاً این‌گونه ندید و به اشکال و هندسه‌ی به‌طور طبیعی یافت‌شده نگاه می‎کرد. آزادانه فکر کنید و محیط پیرامون خود را به عناصر صوری (formal) اختصاص دهید. به خطوط نگاه کنید، ممکن است منجر به سوژه‌ها و چارگوشی شود که تصویرتان را قاب کند. با تصاویرتان شاعرانه شوید و با بازیگران جذاب و صحنه‌ی در حال عکاسی یکی شوید.

۲- صبر:

زمانی‌که هنری کارتیه برسون تمایل به صحبت درباره‌ی «لحظه‌ی قطعی» (The Decisive Moment) داشت، در برخی مواقع می‌گفت این امر ممکن است خودبه‌خود باشد اما در موقعیت‌های دیگر می‌بایست صبور و منتظر آن باشد. بدون در نظرگرفتن روشمندی او در زمانِ بیرون‌رفتن برای عکاسی، فقط تصاویری از خودش را نگه می‌داشت که


نويسنده : حمید حسینی