مرجع تخصصی عکاسی حرفه ای
آموزش عکاسی عمومی و تخصصی
 
 

نادار

گاسپارفلیکس تورناشون

((بهترین تکچهره ها را از کسانی گرفته ام که کاملاً آنها را می شناسم.))

این متن برگرفته از کتاب عکاسان بزرگ جهان

 

نویسنده، کاریکاتوریست، علاقه‌مند به پرواز بالن، فعال سیاسی ساده، عکاس و دوست نقاشان و نویسندگان و روشنفکران در زمان ناپلئون سوم بود. او در مقام عکاس، به خاطر پرتره‌هایی که از بزرگان هم‌عصر خویش تهیه کرد، در یادها مانده‌است.

البته به نظر می‌رسد که نادار بیشتر با نقاشان دوستی داشته‌است، زیرا خیلی زیاد از سنت‌های ایشان آموخت و بسیار آزادانه از هنر آنها وام گرفت. او با درک و مهارتی بی نظیر این کار را انجام داد: اگر انگر [۱] هم دست و جلوی کت بارون تیلور [۲] را در تصویر مقابل می‌دید، آنرا تحسین می‌کرد. از سوی دیگر، هیچ نقاشی چهرهٔ ترشروی تیلور را، با راستگویی شدید عکس نادار، ثبت نکرده‌است. نادار می‌دانست که وفاداری عکاسی به موضوع هم جنبه خوب دارد هم جنبه بد، و ترجیح می‌داد که از زن‌ها پرتره نگیرد، زیرا نتایج «آنقدر صادق و واقعی بود که به سختی کسانی را که در برابر دوربین می‌نشستند، حتی زیباترینشان را، راضی می‌کرد.»

این پرتره تیلور که در موزه نگهداری می‌شود یک وودبری تایپ [۳] است، یعنی نوعی شیوه چاپ که در آن تصاویر توسط مرکبی شکل می‌گیرد که از یک صفحه حکاکی شده سربی منتقل می‌شود. بر خلاف شیوه‌های مدرن تکثیر فوتومکانیک، وودبری تایپ از یک صفحه هاف تن [۴] استفاده نمی‌کرد، بنابر این نوعی درجه بندی کاملاً پیوسته از ارزش‌های خاکستری را بدست می‌داد. چنین شیوه‌ای باعث ایجاد تصاویری می‌شد که فوق‌العاده زیبا بودند و دوامی استثنایی داشتند و برای چاپ صدها عکس از یک صفحه تنها، مورد استفاده قرار می‌گرفت. متأسفانه این شیوه پس از مدتی روش تکثیری هاف تن در اواخر قرن نوزدهم، کنار گذاشته شد.

در سال ۱۸۷۴ هنگامی که بهترین آثار نادار در مقام عکاس، پشتوانه اش بود، با قرض دادن (یا شاید اجاره دادن) کارگاه خویش به گروهی از نقاشان ناراضی برای برگزاری یک نمایشگاه مستقل، پانوشتی را در متون تاریخ هنر به خود اختصاص داد. از این نمایشگاه عموماً به یک شکست تعبیر می‌کردند. پیر آگوست رنوار [۵] یکی از نقاشان آن گروه گفت : «تنها چیزی که از آن نمایشگاه نصیب ما شد، برچسب امپرسیونیسم [۶] بود، نامی که از آن متنفر بودم.»

نادار

نادار نویسنده، کاریکاتوریست،

علاقه‌مند به پرواز بالن،

فعال سیاسی ساده،

عکاس و دوست نقاشان و نویسندگان و روشنفکران در زمان ناپلئون سوم بود.

او در مقام عکاس، به خاطر پرتره‌هایی که از بزرگان هم‌عصر خویش تهیه کرد،در یادها مانده‌است.

تولد: ۶ آوریل ۱۸۲۰ م.، پاریس، فرانسه

مرگ: ۲۱ مارس ۱۹۱۰ م.، پاریس، فرانسه

 

منبع عکس :fa.wikipedia.org

منبع مطلب : fa.wikipedia.org

 



آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 236
بازدید دیروز : 1060
بازدید هفته : 1296
بازدید ماه : 5003
بازدید کل : 30528
تعداد مطالب : 245
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1